.:: پرسه ::.

روزمرگی های مد ( MED )

.:: پرسه ::.

روزمرگی های مد ( MED )

شهری جدید

اصفهان مثل شهرهای دیگه نیست. یعنی نمیشه گفت شمالش خوبه و جنوبش بد یا بر عکس. با یه کم ارفاق شاید بشه گفت جنوبش بالا شهره ولی نمیشه به دقت گفت که شمالش پایین شهر به حساب میاد. تقریبآ بهترین محله ها توی همون جنوب شهره، در حالی که گرونترین زمینها توی نوار مرکزی شهر، در حاشیه رودخونه زاینده رود ادامه پیدا میکنه. توی مرکز شهر هم محله هایی وجود داره که حتی با وجود اینکه قدمتش به دوران صفویه میرسه و جزو بافت قدیمی اصفهان حساب میشه، ولی قیمتهای خیلی بالایی داره. (محله عباس آباد، در موازات خیابون چهار باغ) شمال شرقی اصفهان که شامل زینبیه و محدوده حرم میشه، خیلی افتضاحه، در حالی شمال غربی -جاهایی مثل خانه اصفهان و یه بخش از ملک شهر- محله های خوبی هستن. این حالت برای جنوب شهر هم وجود داره. جنوب و جنوب شرقی اصفهان -نظر، خاقانی، مرداویج و ...- محله های خیلی خوبی هستن و جنوب غربی -قائمیه، بلوار کشاورز و امیر حمزه- محله های زیاد جالبی نیستن.

جنوبی ترین نقطه اصفهان ترمینال صفه هستش. وقتی از اصفهان به سمت جنوب حرکت کنیم، بهد از ترمینال صفه و با 4 دقیقه رانندگی توی اتوبان 5 لاینه تازه احداث، به شهرک سپاهان شهر میرسیم و بعد از 17 دقیقه رانندگی به بهارستان. توی شهرکهای اقماری نزدیک اصفهان، بهارستان تقریبآ میشه گفت با شکست مواجه شده، دلیلش شاید طراحی نه چندان مناسب، فاصله نسبتآ زیاد و مهمتر از همه خاک بدش باشه که هیچ گیاهی توش رشد نمیکنه و آب هم به شدت جذب خاک میشه. اما سپاهان شهر حکایت دیگه ای داره. تقریبآ چسبیده به اصفهانه و یکی از محلات اینجا به حساب میاد. ولی شاید مهمترین دلیلش طراحی فوق العاده خوب این شهرک باشه. این شهر رو مهندس "میرمیران" طراحی کرده. استاد میرمیران در سال 79 نشان پیرنیا -نشان معماری ایران- و در سال 80 لوح تقدیر جامعه مهندسان ایران را برای شناسایی و معرفی معماری ایران و باز در همان سال و نیز سال 82 جایزه بزرگ معمار سال (برای مجموعه ورزشی رفسنجان و ساختمان کانون وکلای دادگستری مرکز) را دریافت کرد و در سال 81 به عنوان پیشکسوت معماری توسط سازمان نظام مهندسی کشور انتخاب شد. متاسفانه جامعه معماری ایران سال گذشته این معمار برجسته رو از دست داد.

طراحی این شهرک هم از نظر معماری و هم از نظر شهرسازی، جزو نمونه های نادر توی ایرانه. بدنه های اصلی شهر رو ساختمون های 4 و 5 طبقه با الگویی مشابه (و نه یکسان) شکل میدن که این ساختمون ها در واقع خونه های ویلایی رو احاطه میکنن که این کار از آشفتگی نمای شهری جلوگیری میکنه. این به این خاطره که ساختمونهای ویلایی که معمولآ به صورت شخصی و طبق سلیقه صاحب ملک و بر اساس میزان توانایی اون ساخته میشن، معمولآ از یکسانی چندانی مخصوصآ در نمای ساختمون برخوردار نیستن (گر چه نظام ارتفاعی دقیقآ طراحی شده هست). ولی مجموعه های ساختمونی 4 و 5 طبقه، از الگوی یکسانی که معمار طراحی کرده پیروی میکنن در حالی که هر کدوم نمای خاص خود رو دارند. این کار باعث میشه یکدستی و زیبایی مجموعه شهری حفظ بشه در حالی که هر کدوم ار بناها هویت اصلی خودشون رو دارند و این عامل مهمیه در خوانایی شهر. (عدم وجود خوانایی در شهری مثل بهارستان یکی از دلایل اصلی رکود این شهره). خیابونهای عریض، فضای سبز مناسب و کافی، وجود مسیرهای صرفآ پیاده با مغازه هایی در اطراف که محیط جذابی و البته امنی رو برای پیاده روی فراهم کرده و نیز وجود دومین استخر دلفینهای کشور (اولیش توی جزیره کیشه) باعث شده من شدیدآ عاشق این شهر بشم.

همه اینها رو گفتم برای اینکه برسم به اینجا که چند روزیه داریم دنبال یه آپارتمان تو این شهرک میگردیم. آپارتمان خودمون رو توی خانه اصفهان گذاشتیم برای فروش و قصد داریم برای زندگی بریم سپاهان شهر. چند روزی رو توی اصفهان دنبال خونه بودیم ولی با پولی که ما داشتیم، اون چیزی رو که مد نظرمون بود بهمون نمیدادن. به نظر من خونه های اصفهان بی خودی گرون هستن، در حالی که حتی مجموعه های شهری جدیدش هم اصلآ به پای سپاهان شهر نمیرسه. فکر نمیکردم با همین پول توی سپاهان شهر تا این حد حق انتخاب متفاوت داشته باشیم. این چند روزه این قدر آپارتمان خوب دیدیم که تصمیم گیری برامون سخت شده، ولی من مطمئن هستم که بالاخره اون چیزی رو همیشه دنبالش بودم اینجا پیدا میکنم. فقط یه کم جستجو لازم داره.
 
 
 

پ.ن.1 : عکسهای بالا ماکت اولیه سپاهان شهر رو نشون میده که بعدآ تغییرات خیلی اندکی داشته. این تغییرات اینقدر کم و البته مثبته که میشه گفت با خود شهر فرقی نداره. (عکس از سایت مهندس میرمیران دزدیده شده)
 
پ.ن.2 : با توجه به تجربه ای که راجع به این جور پستها (توضیحاتی در باره معماری و شهرسازی) دارم، از الان مطمئن هستم بیش از دو-سه تا کامنت نمیگیره، اول میخواستم نظردهی رو برای پست ببندم، ولی بعد پشیمون شدم، فقط به دلیل اینکه همون یکی دو نفری هم که میخوان نظر بدن رو از این کار محروم نکرده باشم. در هر حال دلگرمی وبلاگ نویس به همین کامنتهاست. هر چند کم باشه.
نظرات 19 + ارسال نظر
سوسکی جمعه 23 شهریور 1386 ساعت 11:10 ب.ظ

من این جور پستهاتو دوست دارم. لطفا ادامه بده چون توی وبلاگهای دیگه همچین چیزایی زیاد گیر نمیاد.
ممنون!
--سوسکی

‌BaHaar جمعه 23 شهریور 1386 ساعت 11:52 ب.ظ http://www.barroon.blogspot.com

اتفاقا برای من خیلی جالب بود که بدونم اوضاع سپاهان شهر چطوریه از نظر یک متخصص.
اونجا الان قیمت پیش و اجاره یه دوخوابه 130 متری چنده ؟

شهره یکشنبه 25 شهریور 1386 ساعت 12:22 ق.ظ http://www.azkhodbakhisch.blogspot.com/

سلام مد عزیز ...خوب مچ من رو گرفتیها ...چون منم میخواستم بدون کامنت دادن یواشکی بزنم به چاک ...البته اینرو بگم که مطلبت رو کامل خوندم و خیلی هم جالبه . و کلا شهرسازی برای من همیشه جالب بوده . دوست داشتم بدونم که این سپاهان شهر چقدر جمعیت داره؟
امیدوارم که بزودی یک آپارتمان خوب و تر و تمیز پیدا کنید . فقط شیرینیش یادت نره . سبز باشی .

مهسا دوشنبه 26 شهریور 1386 ساعت 02:51 ق.ظ http://haghighifamily.blogfa.com

من میخوام دوتا کامنت بگذرام چون دوتا چیز کاملا متفاوت رو میخوام بگم . اول اینکه مهندس میرمیران یک گنج برای معماری معاصر ایران بود و متاسفانه از دستش دادیم اما خوشبختانه از اون گنجهایی بود که در زمان حیاتش هم کشف شده بود و همه بهش احترام خاصی میگذاشتن . و بعد هم سایت پلان این شهرک رو که دیدم کلی کیف کردم و با همون دانش شهر سازی اندک خودم که بیشتر از معلوماتی که تو دانشگاه خوندیم نیست کلی خوش به حلم شد مخصوص اون حرکت مورب وسط شهر که منو یاد میدون نقش جهان انداخت

مهسا دوشنبه 26 شهریور 1386 ساعت 02:52 ق.ظ http://haghighifamily.blogfa.com

بعدش هم اینکه چرا هنوز به وبلاگ قدیمی من سر میزنی ؟ من که رفتم بلاگفا و توی همون وبلاگ هم اعلام کردم و وقتی تو هنوز لینک منو تغییر ندادی چه جوری میخوای پینگ کردن من رو متوجه بشی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ سال پائینی بد !!!

شبنم سه‌شنبه 27 شهریور 1386 ساعت 12:18 ق.ظ http://shabshidha.blogfa.com

من همش یکبار اصفهان رو دیدم و اونم برای دو روز که بیشترش به دیدن جاهای تاریخی گذشت. این توضیحات کلی بهم چسبید. ممنون ... منزل نو هم مبارک. تمیدوارم که بهترینش رو پیدا کنی...شاد باشی ...شبنم

بایرامعلی سه‌شنبه 27 شهریور 1386 ساعت 02:30 ق.ظ http://www.bayramali.blogfa.com

ممنون از توضیحات دوست عزیز. من این شهر رو با این که خیلی دوست دارم ولی درست و حسابی ندیدم(غیر ترمینال صفه که گفتی) حالا اگر عمری باشه یک روز باید بیام همه جاشو بگردم
خوش باشی

محسن سه‌شنبه 27 شهریور 1386 ساعت 10:56 ب.ظ http://www.kutah.blogfa.com

محسن سه‌شنبه 27 شهریور 1386 ساعت 10:57 ب.ظ http://www.kutah.blogfa.com

چقدر زیباست.
اینم ۲ تا دلگرمی :)

محمد چهارشنبه 28 شهریور 1386 ساعت 02:34 ب.ظ http://ajorpare.wordpress.com

حالا که هنگام بازسازی بافت‌های قدیمی شهرها هیچگونه قائده‌ای رعایت نمی‌شه، خیلی خوبه که حداقل شهرهای جدید رو فرم باشند.
نکته ۱: صفحه اول و کامنتدونی وبلاگت فیلتره، اما باقی صفحات نه!
نکته ۲: شدیدا کنجکاو شدم که بدونم آپارتمان اونجا متری چنده، هم اصفهان، هم سپاهان شهر.
متشکرم

علی خیابانیان شنبه 31 شهریور 1386 ساعت 09:46 ق.ظ http://www.akhiabanian.ir

می خواستم از بابت انتخاب و بحث روی آثار موندریان و تاثیرش روی معماری بهتون تبریک بگم. موفق باشید.

مریم سه‌شنبه 3 مهر 1386 ساعت 11:21 ب.ظ

سلام . من همشهریتم. ممنون از اطلاعاتت......

S. پنج‌شنبه 12 مهر 1386 ساعت 06:11 ق.ظ http://www.rakhtkan.com

باورت می‌شه من تا حالا اصفهان رو ندیدم. این دفعه اومدم ایران حتما باید بیام اصفهان رو ببینم. شهری هم که من توش زندگی می‌کنم هر چی به کوهها نزدیک بشی محله‌ها گرون می‌شه. اگر بری شمال شهر اتفاقا محله‌ها خیلی ازرون می‌شه چون اصلا جای خوبی نیست.

نازخاتون پنج‌شنبه 12 مهر 1386 ساعت 09:16 ب.ظ http://nazkhatoun.com

مد جان دیگه چنان تو رودربایستی گذاشتی ما رو که نمیشه بی سر و صدا رفت و کامنت نذاشت. خوب پس خودت رو آماده کن برای یک کامنت طولانی:

* ممنون بابت توضیحاتی که راجع به سپاهان شهر دادی. مامان جان من و برادرم تازه رفتند اونجا و عکس​های خونه که خیلی قشنگ بود ولی با توضیحات تو دیگه خیلی خیالم راحت شد.

** مهندس میرمیران از آشناهای همسرجان منه. وقتی فیلمی رو که راجع به او و زندگی و کارهاش و اون بنایی که تو آلمان برای بخش فرهنگی سفارت ایران طراحی کرده بود دیدیم، حتا منم که نمی​شناختمش و فقط اسمش رو از همسرم و دوست معمارمون که باهاش کار می​کرده شنیده بودم، کلی گریه کردم. همسرم از دیدن میرمیران در وضعیت مریضش خیلی حالش بد شده بود. اما اون کت و شلوار سفیدش هنگام مصاحبه با تلویزیون خیلی خیلی بهش میامد. یادش گرامی!

*** دوستانی که نرفتند اصفهان یقین داسته باشند که نصف عمر مبارکشان بر باد رفته است:)
**** من دلم برای نقش جهان و هشت بهشت تنگ شده. نمی دونم چرا جونم برای این هشت بهشت میره؟ فکر کنم در زندگی قبلیم (اگر تناسخ اصلا وجود داشته باشه) من باید ساکن این قصر بوده باشم:) این رو می​گند خود تحویل​گیری به روش نیمه اصفهانی ها ها ها ها ها

*****اون آپارتمانت که دوستت بابتش کلی اذیتت کرده بود چی شد؟ شکایت ها به نتیجه رسید؟

******بهترین آرزوها برای خودت و نازنین همسرت !

گلی جمعه 13 مهر 1386 ساعت 12:05 ب.ظ http://www.atresadkhatere.blogfa.com

خیلی ممنون از توضیحات کاملت. من با اینکه شناخت زیادی از خیابون های اصفهان ندارم اما احتمالاْ تا یه چند ماه دیگه باید یه خونه تو اصفهان بخریم و همه دوستهامون هم با توجه به بودجه مون سپاهان شهر رو بهمون پیشنهاد کردند. با توضیحات مفصلت خیالم جمع تر شد که اونجا انتخاب مناسبی هست.

نازخاتون جمعه 13 مهر 1386 ساعت 06:17 ب.ظ

مد جان من لینک این پست تو رو برای یک سری فرستاده بودم. برادرم از ایران نوشته که فیلتر بوده وبلاگت و خواسته بود مطلب رو کپی پیست کنم براش بفرستم. خودت می دونی که وبلاگت فیلتر شده؟ یا بستگی به کارتی داره که باهاش به اینترنت وصل می​شی؟

ازاده پنج‌شنبه 24 آبان 1386 ساعت 03:56 ب.ظ

دمت گرم متن باحالی بود خوشم اومد چون کاملا باهات موافقم منم اهل سپاهانشهر هستم مجتمع پگاه امیدوارم همسایه بشیم .موفق باشی.

ازاده پنج‌شنبه 24 آبان 1386 ساعت 03:58 ب.ظ

راستی اینم بگم خود سپاهانشهریها میگن اینجا شهرک غرب اصفهانه.

مدی سه‌شنبه 23 مهر 1387 ساعت 08:59 ب.ظ

برای جایی که می خواهی بخری تاخچه بالا نزار .
گرون بهت می دهند.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد