.:: پرسه ::.

روزمرگی های مد ( MED )

.:: پرسه ::.

روزمرگی های مد ( MED )

نوروز ، جشن ملی ایرانیان

نوروز ایرانیان ، که همراه با آغاز فصل بهار جشن گرفته میشود پیام آور نوشدگی سال ، آمدن بهار ، باز زایی طیبعت ، زمان خروج انسان از عالم خمودگی و پیوستن به طبیعت و شروع حیات اجتماعی دوباره است .

در افسانه ها چنین آمده :
" ... پس جمشید علما را گرد کرد و از ایشان پرسید : چیست که این پادشاهی را باقی و پاینده دارد ؟
گفتند : داد کردن و در میان خلق نیکویی نمودن . پس او داد بگسترد و علما را بفرمود که روز مظالم من بنشینم و شما نزد من آیید . نخستین روز که به مظالم نشست ؛ گردونه ای در آسمان به گردش در آمد، چون خورشید درخشید و آن روز اورمزد بود از ماه فروردین و آن روز را نوروز خواندند.
بدین نحو جمشید در سرای نو بر تخت می نشیند و جشن میسازد ."

همگان بر این میعاد آنجا حاضر میشوند و طالع نگه میدارند . جمشید با رعایا به عدل و نیکویی رفتار میکند و خیرات می نماید و یک هفته متواتر به نشاط و خرمی مشغول میگردند . نخستین روز آن هفته را که هرمز روز از ماه فروردین بود "نوروز" می نامند .

پ.ن.1 : عید هم داره نزدیک میشه ، در واقع نزدیک شده ، خیلی هم نزدیک . حال و هوای عید هم که همه رو برداشته ، از مردم و بازار گرفته تا حتی بانکها با این صفهای طولانی دم عیدشون .  همیشه برام روزای قبل از عید جالبتر از خود عید بوده . میدونم که برای خیلیهاتون همین جوریه . به نظر من خود عید هم 4-3 روز اولش خوبه ، باقیش دیگه کسل کننده میشه ، مگه این که آدم بره مسافرت . مسافرت عید یه چیز دیگست . میدونم ، جاده ها خیلی شلوغه ، قیمت هتل ها 3 برابر میشه ، مکانهای توریستی غلغله میشه ولی جذابیت سفر توی عید به همیناست . مسافرت توی عید هم فقط با ماشین حال میده ، که هر جا خواستی نگه داری ، استراحت کنی و حالشو ببری .
 
پ.ن.2 : دوست دارم برای عید برم جنوب . از اصفهان راه بیافتیم بریم شیراز ، یکی دو روز شیراز باشیم ، بعد هم به سمت جنوب . دشت ارژن ، تنگه ابول حیات ، برازجون ، بوشهر ، گناوه ، بندر لنگه و ... ! آخ که چه حالی میده . هوای جنوب هم توی عید محشره . در ضمن کلی خاطره خوب برام زنده میشه اگه یه بار دیگه این جاده ها رو ببینم . (راستی جاده شیراز - بوشهر توی فروردین و اردیبهشت خیلی محشره ، فوق العادست ، اگه برا تعطیلات جنوب میرین حتمآ از این مسیر برین ، پشیمون نمی شین . بازار گناوه رو هم از دست ندین.)

تولدمه

امروز (8 اسفند) روز تولد منه . نمیدونم چرا از روز تولدم خوشم نمیاد ، اصلآ خوشم نمیاد . همش دوس دارم این روز رو تنها باشم ، کادو گرفتن رو البته دوس دارم ولی جشن تولد گرفتن رو نه . 2 ساله که توی روز تولدم کاملآ تنها هستم و البته تولد 3 سال پیشم رو هرگز فراموش نمیکنم که اولین تولدی بود که خانومی برام گرفت ، اونم به صورت خیلی هیجانی و سوپرایز . اون موقع با هم دوست بودیم .

توی بچگی همیشه جشن تولدهای مفصل داشتم ، پر از کاغذ رنگی و بادباک و موسیقی مبتذل لوس آنجلسی و کادوهای جور وا جور . ولی الان دیگه دلم نمیخواد جشن تولد داشته باشم . نمیدونم چرا اینجوری شدم . بدم میاد ، دلم میخواست مثل همه بودم . البته اعتراف میکنم که تبریک شنیدن بابت روز تولد رو خیلی دوس دارم ، یه حس خوبی داره . شاید بیشتر به این خاطر باشه که این جوری میفهمم این روز اونقدرها هم که فکر میکنم بد نیست .

در هر حال ، امروز تولدمه . به همین سادگی . اینم اضافه کنم که همیشه دلم میخواد توی روز تولدم بمیرم . این هم یکی از اون آرزوهای مزخرفیه که دارم . احتمالشم یک به سیصد و شصت و پنجه . همین احتمال دلیل خوبیه برا مزخرف بودنش .

پ.ن.1 : برای خانومی از صمیم قلب متاسفم که مجبوره این اخلاق گند منو تحمل کنه و میدونم چقدر اذیت میشه ولی چیکار کنم !!

پ.ن.2 : دو - سه روز پیش یه نفر تولدم رو بهم تبریک گفت که داشتم از تعجب شاخ در می آوردم . یه چند دقیقه ای همین طور به مانیتور خیره شده بودم و مغزم کار نمیکرد . نمیدونم چه جوری ازش تشکر کنم .

پ.ن.3 : اگه علاقه مند به تحولات معماری معاصر ایران هستید اینجا و اینجا رو بخونید ، حتی اگه به معماری هم علاقه مند نیستید بازم خوندنش خالی از لطف نیست . بررسی معماری در زمان رضا شاه و پسرش توی ایرانه و در واقع آغاز دوران مدرنیسم توی ایران .

پ.ن.4 : اون پست قبلی رو 3 روز پیش گذاشتم ، تو این 3 روز بیش از 400 تا بازدید داشته (چاخان نمی کنما ، وقتی اون پست رو گذاشتم تعداد بازدیدها 25444 تا بود ، حالا شده 25874) ولی فقط سه نفر نظر دادن ، یعنی چی آخه ؟

بدون شرح

آنچه در زیر میخوانید تعدادی از سوالات مطروحه در آزمون سیره نبوی ، آموزش ضمن خدمت فرهنگیان میباشد که بدون هیچ توضیحی و با عذرخواهی از ساحت مقدس پیامبر (ص) «برای آشنایی با دیدگا‌ه‌های فرهنگی عزیزان مسئول» بدین شرح آورده شده ‌است:
 
1) رسول خدا (ص) از گوشت گوسفند کدام قسمت را دوست داشت ؟
الف) ماهیچه ـ سردست ب) ران ـ سردست ج) ران ـ جگر د) جگر و قلوه
 
2) کدام یک از گزینه‌های زیر از خصلت‌های خروس است که با خصلت پیامبر سازگار نیست ؟
الف) وقت شناسی ـ غیرت مردانه ج) وقت شناسی ـ سخاوت
ب) شجاعت و کثرت آمیزش با همسر د) برچیدن غذا از زمین ـ تند راه رفتن
 
3) رسول خدا در خوردن کدامیک از موارد زیر کسی را با خود شریک نمی‌کرد ؟
الف) غذا ب) نان جو ج) انار د) ماهیچه گوسفند
 
4) رسول خدا در چه حالی اصلا دیده نشد ؟
الف) درحال مجامعت با زنان ب) در حال بول و غائط
ج) در حال خرید از بازار د) نوشیدن آب در حالت نشسته
 
5) آیا مخرج بول و غائط با سه سنگ پاک می‌شود ؟
الف) هر دو پاک می‌شود ب) هیچ‌کدام پاک نمی‌شود
ج) مخرج بول پاک می‌شود ولی مخرج غائط پاک نمی‌شود د) مخرج بول پاک نمی‌شود ولی مخرج غائط پاک می‌شود.
 
6) به فرموده امام صادق(ع) مقدار آب مصرفی آن حضرت برای وضو و غسل به ترتیب کدام است ؟
الف) یک صاع ـ یک صاع ب) یک مد ـ یک مد ج) یک مد ـ یک صاع د) یک صاع ـ یک مد
 
7) رسول خدا در شدت گرما به موذن می‌فرمود: ابرد، ابرد مقصود کدام است ؟
الف) بگذار هوا خنک شود، بگذار هوا خنک شود. ب) شتاب کن، شتاب‌ کن
ج) دور شو دور شو د) الف و ب صحیح است
 
8) جبرئیل به پیامبر دستور داد که قرآن را در حالت . . . . بخواند .
الف) ایستاده ب) نشسته ج) خوابیده د) سواره
 
9) موی سر رسول خدا (ص)
الف) سیاه بود ب) سفید بود ج) جز چند مو بقیه سیاه بود د) در‌آخر عمر سفید شد
 
10) به فرموده امام صادق‌ (ع) خداوند متعال در رسول خدا (ص) چند روح قرار داده است ؟
الف) روح القدس ـ روح الایمان ـ روح القوه
ب) روح القدس ـ روح الشهو‌ه ـ روح الحیاه
ج) روح القوه ـ روح الشهوه ـروح الخلوه
د) الف و ب صحیح است.
 
11) کفن میت کدامیک از گزینه‌های زیر نیست ؟
الف) لنگ ب) عمامه ج) سرتاسری د) جامه